- Een verspakket is niet alleen een makkelijke optie om een maaltijd op tafel te zetten, dit is ook goedkoop, blijkt uit een test van Business Insider.
- Opvallend is dat supermarkten Albert Heijn, Jumbo en online super Picnic voor veel verspakketten een vrijwel identieke prijsstrategie hanteren.
- Voor een soeppakket betaal je standaard 4,29 euro en voor een maaltijdpakket is de meest frequente prijs 5,49 euro.
- Lees ook: Hoe duur is een verspakket vergeleken met de prijs van losse ingrediënten? We zochten het uit bij Albert Heijn en Jumbo
Een verspakket van de supermarkt is een makkelijke optie om een maaltijd op tafel te zetten. Uit een test die van Business Insider deze maand deed, blijkt dat verspakketten ook een goedkope optie zijn, omdat je meestal voordeliger uit bent dan als je de ingrediënten los zou kopen.
Het valt wel op dat veel verspakketten uit verschillende supermarkten vrijwel identiek zijn geprijsd. Bij Albert Heijn, Jumbo en online supermarkt Picnic kosten soeppakketten standaard exact 4,29 euro en maaltijdpakketten 5,49 euro, enkele uitzonderingen daargelaten.
In het overzicht hieronder illustreren we dit met een aantal verspakketten van Albert Heijn, Jumbo en Picnic op basis van de online geadverteerde prijzen.
Het gaat om een greep uit het assortiment van de supers waarbij we alleen het basic maaltijdpakket en het soeppakket hebben meegenomen. De onderstaande tabellen tonen de prijs per pakket in de verschillende supermarkten.
We beginnen met Albert Heijn.
Te zien is dat vrijwel alle pakketten in deze lijst 4,29 euro (soeppakket) of 5,49 euro (basic verspakket ongesneden) kosten. AH verkoopt ook verspakketten met gesneden groenten, die zijn hierin niet meegenomen.
Door naar Jumbo.
Te zien is dat de meeste pakketten van Jumbo 4,29 euro (soep) of 5,49 euro (maaltijdpakket) kosten. Dat geldt alleen niet voor het prei-kerrie-soeppakket en de maaltijdpakketten Indonesische nasi en pasta bolognese die respectievelijk 4,49 euro, 4,99 euro en 5,29 euro kosten.
Online supermarkt Picnic hanteert bijna dezelfde prijzen voor zijn verspakketten.
Bij Picnic wijkt in deze lijst alleen de prijs van de erwtensoep, de champignon truffelssoep, de Italiaanse plaatpizza, de flammkuchen en de pompoenrisotto af.
Waarom dezelfde prijs voor verspakket?
Business Insider heeft de supermarkten gevraagd waarom de pakketten ongeveer hetzelfde geprijsd zijn en of ze van dezelfde leverancier komen.
Albert Heijn heeft niet gereageerd op meerdere verzoeken om commentaar van Business Insider. Jumbo liet weten geen mededelingen over het prijsbeleid te doen. Jumbo zegt trends en ontwikkelingen te volgen als het gaat om de inhoud van de pakketten.
Picnic zegt dat je bij de verschillende retailers een kernassortiment vindt dat op elkaar lijkt, zoals bijvoorbeeld de verspakketten tomatensoep en lasagne. "Ondanks dat de ingrediënten iets van elkaar kunnen verschillen, zijn deze pakketten veelal hetzelfde en kosten daarom ook hetzelfde", mailt een woordvoerder.
De online supermarkt heeft ook pakketten in het assortiment die je niet bij andere supermarkten ziet liggen. "Samen met de leverancier proberen we nieuwe opties. Zo kiezen we pakketten die perfect bij onze klantwensen passen. We hebben bijvoorbeeld in verschillende seizoenen of tijdens de feestdagen tijdelijk een ander/groter assortiment."
De pakketten moeten zowel vers als betaalbaar zijn, zegt de woordvoerder van Picnic. En dat heeft invloed op keuze van de ingrediënten. "Het verspakket is zo lang houdbaar als het product dat het minst lang houdbaar is, dus daar moet je rekening mee houden. Daarbij is het toevoegen van gevoelige producten (zoals bijvoorbeeld steenfruit) erg lastig. Deze zul je ook wat minder snel tegenkomen."
Picnic zegt ook dat het de bedoeling is dat de verspakketten goedkoper zijn dan de ingrediënten los kopen. Business Insider heeft dit bij Picnic niet getest, maar bij de proef bij Jumbo en Albert Heijn bleek wel dat het heel moeilijk is om goedkoper uit te zijn dan een verspakket.
Bij Jumbo waren we bij twee verspakketten voordeliger uit door de ingrediënten los te kopen, maar daarvoor moesten we veel moeite doen. We moesten echt op zoek naar de grootste verpakkingen met een lagere prijs per kilo.